Archive for August, 2008

Billeder fra TEJSTEN – Per Makwarth

Published by under Sejlads

klik på billedet for at se alle Per’s billeder af Viktoria og Marcus Noer

Som Per skriver så lavede vi årets happening ved at have fuld sejlføring sammen fendret. Vi sejlede sådan fra Lynæs til Holbæk og forbi hele feltet af deltagere.

Aug 18 2008

Træf Fjordens Træbåde i Holbæk.

Published by under Sejlads,Udflugter/togter

Klik for at se flere billeder fra turen og træffet

Årets besætning fra Roskilde til Træf Fjordens træbåde bestod af Skipper Freddy, Kiri, Morten og Juel. Vi var klar og sejlede ud ved 11 tiden. Vinden var lidt ustabil og flere gange var vi lige ved at ligge helt stille. Lidt anede vi at det skulle være et ”forvarsel” for samme aften.

Syd for højspændings kablerne ved Hyldeholm begyndte vinden at springe i alle retninger forfra, så vores håb om at nå broen inden ”spærretiden” svandt hurtigt, men Brovagten på Kronprins Frederiks bro lukkede op for os – og de 20 andre både der lå og ventede henholds vis nord og syd for broen. Vi mødte Dan – der var for ind af gående – lige under broen.

Nelson i Marcus Noer – som vi fulgtes med – samlede Sune op i Frederikssund, så de nåede ikke bro åbningen. De lagde masten og roede igennem. Nord for broen fik vi lidt gunstig vind og kom derfor hurtigt langt foran Marcus Noer. Lige før Kulhus rende lagde vinden sig dog fuldstændigt.

Marcus Noer var ressource fulde og svingede med tampen og der var en venlig sejler fra et brotræk der ”bed på”. De fik et slæb op til indsejlingen til Frederiksværk og roede os i møde, så vi kunne bande over den manglende vind i fællesskab.

Fendret sammen begyndte vi at ro med en åre på Viktoria og en på Marcus Noer. Lige efter solen var gået ned kom der en lille brise men den var kortvarig. Det var en fantastisk aften, og hvis det ikke havde været pga. af den manglende vind, så kunne man godt beundre den smukke fjords spejl blanke vand badet i den nedgående sols farver.

Det blev mørkt og de få sømærker der er tilbage i Roskilde fjord gjorde at vi blev en smule desorienteret selvom det er meget velkendt farvand. Vi måtte da også lige hilse på grunden et par gange men kom nemt fri igen. Jeg har efterfølgende kikket i søkortet (117) og der burde være et oplyst styrbord mærke midt i Kulhus rende. Det er der ikke længere.

Vi roede 3-4 timer til Lynæs havn og ankom ved et tiden, hvor vi blev hilst velkommen af ”Arne og Jørgen”, som havde passeret os tidligere på dagen. De bød på en øl som vi taknemmelig tog imod efter den lange ro tur. Næste morgen tilbød de at give os et slæb til Holbæk, men vi havde vinden fra en gunstig retning og ville gerne sejle. Samtidig savnede vi forsyninger til dagen så vi måtte aflægge købmanden et besøg.

Kiri, Morten og Sune afmønstrede i Lynæs. Stadig sammen fendret forlod vi Lynæs – vi fik et slæb ud af havnen – vi satte alle sejl og eksperimenterede med at skøde Marcus Noers store på Viktoria. Det fungerede så vi lod det være og satte os til rette på Viktoria. Vi ankom til Holbæk midt i ”parade sejladsen”. Alle bådene lå fendret sammen ud for Holbæk gamle havn. I en af dem ”spottede” vi Kim. Vi adskilte bådene og mødtes med de andre for at gå i havn hvor vi lagde os ved siden af Havet af Helsingiør.

Vi havde hørt at en del af laugs medlemmerne ville møde os i Holbæk, men det var kun de trofaste der dukkede op, rasten følte sig mere tiltrukket af Guldandens tilbud om Happy hour for mænd over 40 (de håbede nok på at ”score”). Sissel og Simon kom om bord vi fortalte om vores små gebrækkeligheder med den luskede vind. Senere mødt vi Bianca og Kjertl fra Havhingsten.

Vi fik god mad og et glas vin – nogen fik en øl. Vi fik talt med gamle venner og bekendte fra tidligere år og havde en rigtig hyggelig aften. Karsten Munkvad fra Fjordmuseet fik overrakt en båd model for sit fine arbejde (jeg har selvfølgelig glemt hvad det er en model af, men måske nogen kan hjælpe der – se billederne fra træffet). Besætningen på Havet underholdte med sang og vi andre stemte i så godt vi kunne – se og ikke mindst hør det på Viktorias YouTube.

Vejret i Holbæk var strålende så vi lagde os til at sove på dækket af Viktoria og Marcus Noer.

Søndag efter morgenmaden (kl. 10 som traditionen byder) blev det standeren overdraget til ”Arne og Jørgen” fra Østby, så næste års sejlads bliver kort. Vinden var stadig trodsig og det så ud til et kryds hele vejen ud af Isefjorden, men Kim havde organiseret et slæb – både ”Arne og Jørgen” havde tilbudt og ”Nordstjernen”. Havet tilbød også – mon vi havde gjort os bemærket? Selv om jeg har hørt mange historier om den famøse påhængsmotor, så var det måske ikke nogen dårlig ide at have en – alternativt vores egne åre.

Vi sagde farvel til ”Nordstjernen” ud for Lynæs og satte sejl, vinden kom fra en nordlig retning så den var ideel til at sejle igennem Kulhus renden. Freddy og jeg havde Simon med som gast på Viktoria og Nelson havde Kim med på Marcus Noer. Det var en perfekt sejlads ind igennem Fjorden, selv Broen åbnede som om det kun var os der skulle igennem. Igen måtte Marcus Noer hænge lidt ved broen – de lå ellers til at komme med igennem, men blev snydt. Topsejl eller ikke noget topsejl! Havde de beholdt topsejlet oppe havde de måske nået det, men hvis ikke så skulle de bakse med det lige før broen.

Vi mødtes i havnen og var færdig samtidig med oprydning omkring 20-tiden.

Aug 10 2008

Meld jer til skipper Freddy!

Published by under Sejlads

Hej Alle sammen.Som i sikkert ved er der fjordtræf den 15. til 17. august. Det forgår i Holbæk. Jeg ville gerne have et overblik over hvor mange vi bilver til at sejle til Holbæk og tilbage til Roskilde.Jeg regner med at sejle fredag d. 15/8 tidligt/formiddag, så dem der gerne vil med må gerne sende mig en email.Hilsen Freddy