Archive for May, 2008

May 18 2008

Stort fremmøde til lørdagssejlads

Published by under Sejlads

Der var mødt mange op til vores første fast planlagte lørdagssejlads (3. lørdag i hver måned Viktoria er i vandet). Besætningen bestod af Skipper og Oldermand Johannes, Freddy, Jeppe, Lisanne, Morten, Nelsson, Sune og Juel.

Vinden var lige i havneløbet, så der måtte krydses ud. En vending tæt på Sagafjord, gav deres gæster den perfekte udsigt til Viktoria og besætningens professionelle håndtering. Ude på fjorden førte hun sig frem i den lette til friske vind. Vi benyttede enhver lejlighed til at hilse på Museets øvrige både, som en forårskåd hest der er kommet på græs for første gang efter en lang vinter.

Senior Editor Tom Jackson fra Wooden Boat besøgte Roskilde og mødtes med Dylan og Max. De tog ham med ud i Marcus Noer hvor vi mødte dem med Viktoria. Han tog en del billeder af Viktoria, så nogen af os er allerede begyndt at drømme om at hun kommer i Wooden Boat (det bedste klassiker/træbåds blad). Tom Jackson hoppede over på Viktoria for også at tage billeder af Marcus Noer. Senere – på bådbroen – fik vi en sludder med Tom. Om bådliv i Maine (hvor han bor), om hans forestående tur og dækning af Havhingsten og løst og fast.

Jeg tog også lidt billeder fra turen – klik på det nedenfor, for at se flere:

Lørdagssejlads 17. maj

Se hvordan og hvor vi sejlede i lørdags, på Viktorias Google maps:

Klik her for at få vist stort kort

/Juel

May 12 2008

Viktoria hjemme igen.

Published by under Udflugter/togter

Det har også været et fantastisk sejlervejr denne weekend. Turen til Maritimt forsøgscenter foregik i det rolige tempo vinden dikterende om lørdagen – alle sejl var sat og beboere og sejlende langs fjorden må have set misundeligt til som vi gled forbi.

Turen derover bestod besætningen af Freddy som Skipper og Morten og Juel som matroser. Man kan ikke sige at vi havde travlt og den stille vind var forholdsvis gunstig. Under lørdagens stabelafløbning af Ashlack (MFC’s nye langskib) og sejlads tog Viktoria sig så flot ud, at hun var ved at stjæle billedet fra Ashlack. Men jeg vil gerne indrømme at Ashlack også tog sig godt ud, det er flot og velbygget og sejler utrolig let (jeg var selv med til at ro det på plads lørdag).

Hjemturen foregik med en besætning på syv mand. Freddy var Skipper, Bådsmand Dylan og matroserne Jeppe, Morten, Nelson, Sune og Juel. Vinden var frisk fra nordvestlig retning, så Viktoria til tider nåede næsten 7 knob. Da vi nærmede os Roskilde besluttede vi at turen godt måtte være lidt længere, så vi slog lige et smut ind i Kattinge Vig.
Hjemturen på kort (kopieret fra Google Earth), klik for større billede:

Se et lille medley af Pinsetogtet her

…eller se billeder derfra

May 11 2008

Maritimt forsøgscenter besøg her i pinsen

Published by under Udflugter/togter

Jeg vil anbefale at kikke forbi Maritimt forsøgscenter hvor deres:

“Langskib søsættes/navngives Søndag d. 11 Maj kl: 12:00 – 18:00
Viking for en dag!
Oplev hvordan sejlet fyldes på et af verdens største vikingeskibe, vær med ved skøder og hals, vi ror langskibet ud på eventyr.
Inviter dine venner familie eller kollegaer, med ud på vikingetogt,
Vi kan tilbyde at arrangerer dit eget vikingetogt. ”

Viktoria sejlede der over i går. Klik her for at se billederne fra turen.

May 09 2008

Pinsetogt

Kære Allesammen.

I morgen ved middagstid mødes Freddy, Morten og Juel i havnen ved Viktoria for at sejle til Maritimt forsøgscenter. På søndag skal Tonnys nye store vikingeskib døbes – det foregår også ved middagstid. På mandag sejler vi hjem til Roskilde igen. Alle laugsmedlemmer er selvfølgelig velkommen.

kh.

Juel

May 07 2008

Marcus Noer vandt!

Published by under interessenter

Ville lige nævne at nu har vi (Johs, Nelson, Morten og Dylan – red.) været i Flensborg, – og vundet Rumregattaen…

Johs

(redaktionelt NB: De vandt også vandre pøs’en)